FUSTRA

0kommentarer

Tänkte att jag ska tillfället i akt och berätta lite om min träningsform som jag går efter nu, som kallas Fustra.
 
Fustra står för Fusion Functional Training, och metoden är designad för att förbättra ens livsstil, genom att arbeta med mental- och fysisk balans samt kost. Detta låter kanske lite ludigt men går kort och gott ut på att man tränar de muskler som man har som är relativt otränade för att skapa en god hållning och på så sätt ge en friskare och hälsosammare vardag.
 
Exempelvis så är det mycket vanligt att man i dagens samhälle har mycket svagare bålstabilitetsmuskulatur, ryggmuskulatur,  samt muskler på kroppens baksida än övriga kroppen. Då tränar man extra mycket av de svagare musklerna för att få en neutral balans i kroppen.
 
"Inom FUSTRA-metoden används konditionsträning, dynamisk stretch och styrkeövningar i olika kombinationer för att nå målet- en balanserad kropp och ett balanserat sinne." (från http://fustra.com/om-fustra/fustrametoden/)
 
Detta tycker jag fungerar mycket bra, och man känner sig verkligen helt slut när man gått från träningen, men ändå som en ny person varje gång man sätter foten utanför gymdörren. Detta får mig att känna en otrolig motivation för träningen, vilket ju ändå trots allt är det viktigaste för att kunna hålla kvar de goda vanor man lägger sig till med. =)
 

 
 
Grundaren av FUSTRA: Jarkko Kortelainen
Ni hittar hans blogg för fitnessfighten här: http://se.worldofshape.se/blog/jarkko/ 
 

Kommentera

Publiceras ej