Dagens ideal

1kommentarer

Måste säga att sedan jag gick upp i vikt så har jag märkt hur mycket all den reklam och alla bloggar som "promotar" smalhet och i princip idiotförklarar alla som inte väger 55 kg skadar självförtroendet. Jag vet att jag väger för mycket. Jag jobbar på det. Men att hela tiden bli matad med bilder och hårda ord gör det inte lättare. Det är jätteroligt att få H&M katalogen och kolla på alla snygga kläder de har, men jag vet att jag aldrig (inte ens när jag gått ner till min målvikt) kommer se ut som modellerna gör i kläderna. Känns trist, och jag tycker det är skänt med klädkedjor som Lindex och hudvårdsmärken som Dove som vågr marknadsföra sig med lite "större" tjejer.
 
Jag säger absolut inte att det är något fel på att vara smal, vissa är smala, andra kämpar för att hålla sig så smala, men för mig kommer det aldrig vara ett alternativ att väga under 60 kg.
1. Jag kommer se konstig ut med höftben och revben utstickandes på min konstigt utformade kropp.
2. Jag kommer aldrig orka vara så supernyttig
3. Jag trivdes bäst med mig själv när jag vägde runt 65 kg.
 
De senaste 5 åren har jag vägt mellan 58 och 80 kg. Nu väger jag någonstans under 80. Vet inte riktigt då det var ett tag sedan jag vägde mig (ska väga in mig imorgon för Fitnessfighten så då vet jag). Som jag ser det är huvudsaken att jag trivs med mig själv och kan känna mig snygg och att jag kan bära upp min kropp med stolthet och säga att det här är jag. Jag vill gå i kläderna som jag köper, och inte bli för stor/för liten för de kläder jag köpt för ett halvår sedan för att jag gått upp/ner i vikt. Jag vill hitta ett läge jag trivs med och sedan stanna där. Det är det som kommer vara min stora utmaning, att hålla en vikt. Som det är nu kan jag gå upp 6 kg på 3 månader, gå ner 3 kg och upp 3 kg igen på lika kort tid. Det är något som gör att jag mår dåligt då det känns som att jag inte har någon självdisciplin.
 
Nu planerar jag att på riktigt gå ner i vikt till mitt mål, och nu finns det bannemej inget som kan stoppa mig! Men jag har fortfarande varit i en situation där jag mått dåligt över bloggar och dyl som jag läst och vill inte att de som är kvar och kämpar med vikten ska behöva må så. Är det verkligen för mycket begärt? Kan man i dagens samhälle inte förorda hälsosamhet och träning på något annat sätt än att säga att "feta" människor är fula och äckliga?
 
Den absolut största fördelen för min del med att börja träna och äta rätt är att jag mår bättre. Borde inte det vara ett bättre argument än själva utseendebiten? Alla har olika förutsättningar i livet, saker händer, saker händer inte, graviditet, sjukdom och andra saker påverkar vikten otroligt. Man kan ha ämnesomsättningssjukdommar som gör att det är i princip omöjligt att gå ner i vikt. Då är det inte kul om världen går ut på att vara smal. Så länge man är hälsosam är det helt ok, man måste inte gå i storlek 36 för att passa in. I mitt vuxna liv har jag aldrig gått i något under en 38:a, och det är helt ok med mig,den dagen jag går i ett par byxor i storlek 36 kommer jag nog snarare börja fundera på om det inte är dags att gå till hemköp och köpa en ordentlig godispåse än att bli glad. För det är så jag känner. Jag trivs med kurvor och tycker det är snyggt, ergo det är så jag vill se ut. Så JAG vill se ut. Sedan hur andra ser ut spelar väl för fanken ingen roll?
 
Må bra, var stolt över den du är! och se till att du inte har människor i din omgivning som får dig att må dåligt över det. En mycket nära människa till mig har under flertalet tillfällen påpekat att jag väger för mycket, är överviktig, tjock mm. Sådant är inte ok! Dina närmaste och käraste borde älska dig för den du är, och inte påpeka sådant. Såg en video på ett nyhetsankare häromdagen som hade fått ett mycket elakt mail från en av hennes tittare som påpekat att hon var överviktig. Hon sade något väldigt bra:
"Tror du inte jag vet att jag är överviktig?"
 
Jag vet att jag väger för mycket och kämpar med att göra något åt det, och även om jag inte gjort det hade det inte fått mig att må bättre och känna mig peppad att gå ner i vikt av att någon kommenterade över att jag vägde för mycket!
 
Ja nu blev det ett väldigt långt inlägg, men kort sagt: Stå för dig, var den du vill vara, och om det innebär att gå ner i vikt, gör det! Men gör det för din skull och ingen annans!
 
 

1 kommentarer

Emma

09 Nov 2012 20:53

WOW! Blev helt tårögd! Du är en sådan kämpe. Du har alltid så himla kloka ord.
Det ja a, jag vet inte vad jag ska säga du gör mig mållös! Så fint skrivet!
Jag håller verkligen med dig, strl spelar ingen roll. Så länge man mår bra! Sååååå stolt över dig my love! <3

Svar: Tack! =) Tycker verkligen att hur man mår betyder allt när det verkligen kommer till kritan. =)
NeutronSt4r

Kommentera

Publiceras ej